Giới thiệu

**PLEASE SCROLL DOWN FOR ENGLISH**

Trò chuyện với Tony Lê Nguyễn: Tính ứng tác và nhân văn trong nghệ thuật điện ảnh, kịch nghệ và nghệ thuật quần chúng

Thời gian: Thứ Tư, 31/07/2019, từ 18h30 – 20h30
Ngôn ngữ: Tiếng Việt và phiên dịch sang Tiếng Anh

Giá vé:

- Đặt trên ticketbox.vn: 120,000 đ/ vé thường (80,000 đ/vé dành cho sinh viên, học sinh và thành viên Salon Saigon)
- Tại cửa vào Salon: 150,000 đ/vé thường (100,000 đ/vé dành cho sinh viên, học sinh và thành viên Salon Saigon)

Salon Saigon hân hạnh giới thiệu buổi nói chuyện về ‘Tính ứng tác và nhân văn trong nghệ thuật điện ảnh, kịch nghệ và nghệ thuật quần chúng’ với đạo diễn người Úc gốc Việt Tony Lê Nguyễn. Trong hơn 20 năm hoạt động trong lĩnh vực nghệ thuật, anh tham gia với nhiều vai trò như diễn viên, kịch tác gia, đạo diễn và nhà sản xuất. Anh là tác giả của một số vở kịch được nhiều người ưa thích tại Úc. Nhận được học bổng của chính phủ Australia để nghiên cứu về phát triển văn hóa cộng đồng trên toàn thế giới, Tony Lê Nguyễn được mời đi giảng dạy ở nhiều nước trên thế giới như Mỹ, Canada, Italy, Hong Kong...

Tony Lê Nguyễn bắt đầu dạy kịch nghệ tại Blackbox, Hà Nội từ tháng 12 năm 2013 và đạo diễn bộ phim truyền hình dài 30 phút đầu tiên của Việt Nam "Mơ Chua" (Sour Apricots) vào năm 2015. Vào tháng 6 năm 2019, anh đồng sáng lập Trung tâm Hài kịch Ứng tác Việt Nam với mục đích đào tạo và quảng bá các thể loại hài kịch ứng tác, tạo ra một nền tảng cho những người đam mê sáng tạo ngẫu hứng, nơi họ có thể khám phá niềm đam mê của mình. Hiện tại, anh thường xuyên đi lại giữa Melbourne, Úc và Việt Nam để giảng dạy quy trình làm phim và kịch nghệ cho các bạn trẻ ở 3 miền Bắc-Trung-Nam, giữ vai trò là Trưởng khoa Sân khấu tại Trường Âm nhạc & Nghệ thuật Biểu diễn Erato, đồng thời đang thành lập Trung tâm Sáng tạo Méo DaNang với mục đích hỗ trợ và dạy các kỹ năng cho những người khuyết tật.

Các tác phẩm điện ảnh và sân khấu của anh tập trung vào những vấn đề của con người và được sáng tác phần nhiều theo lối ngẫu hứng, điển hình thể hiện trong các tác phẩm kịch nghệ đương đại mà anh viết và đạo diễn. Thể hiện một cấu trúc không hoàn chỉnh, các tác phẩm gợi mở và khơi gợi sự sáng táo và tưởng tượng của người diễn, đồng thời đưa khán giả vào trạng thái mơ hồ, pha trộn những cảm xúc và suy nghĩ mâu thuẫn. Trong các tác phẩm này, lối sáng tác đưa ra các chức năng không phù hợp, ý nghĩa được đảo ngược, phá vỡ, hình dạng được phân tách đã góp phần hình thành mối quan hệ giữa khán giả và tác giả thông qua việc thể hiện cảm xúc và khảo sát tính đối ngẫu phát triển thông qua các cách hiểu khác nhau.

Về Tony Lê Nguyễn:

Tony Le-Nguyen sinh năm 1968 tại Đồng bằng sông Cửu Long, chuyển đến định cư tại Úc và sau đó bắt đầu diễn xuất năm 1985. Trong suốt hơn 20 năm qua anh đã làm việc với vai trò một diễn viên, kịch tác gia, đạo diễn và nhà sản xuất. Hiện anh là Điều hành Sản xuất của Le-Nguyen Productions tại Melbourne, Úc.

Anh được biết đến nhiều nhất với vai Tiger trong bộ phim nổi tiếng Romper Stomper (1992) của đạo diễn Geoffrey Wright. Anh cũng đã xuất hiện trong các chương trình và phim truyền hình khác bao gồm: Stingers, SeaChange, Raw FM, G.P., Fast Forward, All Together Now, Embassy, Secrets, The Damnation of Harvey McHugh, Paradise Beach and Australia’s Most Wanted..

Sau 10 năm làm diễn viên, Tony bắt đầu viết kịch bản, đạo diễn và sản xuất các tác phẩm riêng của mình. Năm 1995, với sự hỗ trợ của Trung tâm Nghệ thuật Cộng đồng Footscray, Tony thành lập Nhóm AVYM (Australian Vietnamese Youth Media), một tổ chức phi chính phủ nhằm mang đến những cơ hội cho những bạn trẻ Úc gốc Việt gặp gỡ, chia sẻ ý kiến cũng như niềm đam mê với nghệ thuật diễn xuất.

Nhóm AVYM đã nhận được tài trợ đầu tiên của mình từ quỹ Queens Trust Australia vào năm 1995 để sản xuất vở kịch “Chạy Vòng Vòng”, do chính Tony viết và đạo diễn. Năm 1996, nhóm cũng nhận được sự tài trợ của Hội đồng Nghệ thuật Úc và Sidney Myer Foundation để dựng lại vở ‘Chạy Vòng Vòng’ một cách quy mô và chuyên nghiệp hơn tại Nhà hát Napier Street Theatre, South Melbourne và năm 1998, một lần nữa, Tony được nhà hát Urban Theatre Projects mời để dựng lại vở kịch này ở Sydney.
Năm 1996, Tony được mời làm đồng đạo diễn phim ‘World’s Apart’ với Gary McKechnie, một phim truyền hình về cuộc xung đột thế hệ trong một gia đình người Việt Nam tại Úc. Bộ phim được trình chiếu lần đầu tiên trên Đài Truyền hình SBS của Úc vào tháng 12 năm 1997.

Năm 2000, anh là người Việt đầu tiên được Hội đồng Nghệ Thuật Úc trao tặng học bổng phát triển văn hóa cộng đồng (Community Development Fellowship) để nghiên cứu nghệ thuật quần chúng trên toàn thế giới.

Tony Lê Nguyễn bắt đầu dạy kịch nghệ tại Blackbox, Hà Nội từ tháng 12 năm 2013 và đạo diễn bộ phim truyền hình dài 30 phút đầu tiên của Việt Nam "Mơ Chua" (Sour Apricots) vào năm 2015. Vào tháng 6 năm 2019, anh đồng sáng lập Trung tâm Hài kịch Ứng tác Việt Nam với mục đích đào tạo và quảng bá các thể loại hài kịch ứng tác, tạo ra một nền tảng cho những người đam mê sáng tạo ngẫu hứng, nơi họ có thể khám phá niềm đam mê của mình. Hiện tại, anh thường xuyên đi lại giữa Melbourne, Úc và Việt Nam để giảng dạy quy trình làm phim và kịch nghệ cho các bạn trẻ ở 3 miền Bắc-Trung-Nam, giữ vai trò là Trưởng khoa Sân khấu tại Trường Âm nhạc & Nghệ thuật Biểu diễn Erato, đồng thời đang thành lập Trung tâm Sáng tạo Méo DaNang với mục đích hỗ trợ và dạy các kỹ năng cho những người khuyết tật.

Xem thêm thông tin về nghệ sĩ và tác phẩm:
https://www.youtube.com/user/LeNguyenProductions

*** *** ***

A Talk with Tony Le Nguyen: The improvisation and humanity in the art of cinema, drama and public art.

Date: Wednesday, 31/07/2019, từ 6:30PM – 8:30PM
Language: Vietnamese with translation into English

Entrance ticket :

- Ticketbox.vn: 120,000vnd (80,000vnd for students and Salon Saigon members)
- At the door: 150,000vnd (100,000 students and Salon Saigon members)

Salon Saigon is pleased to present a talk about ‘The improvisation and humanity in the art of cinema, drama and public art’ with Vietnamese-Australian director Tony Le-Nguyen. For more than 20 years in the field of art, he has participated in many roles such as actor, writer, director and producer. He is also the author of some popular plays in Australia. Receiving an Australian government scholarship to study community cultural development around the world, Tony Le-Nguyen has been invited to teach in many countries such as America, Canada, Italy, Hong Kong...

Le-Nguyen began teaching drama at Blackbox, Hanoi from December, 2013 and directed his first Vietnamese 30 minutes drama "Mơ Chua" (Sour Apricots) in 2015. In June 2019, he co-founded Center for Improvisational Comedy Vietnam with the purpose of training and promoting various types improv comedy, creating a platform for improv enthusiasts where they can explore their passion. Curently, he is regularly traveling between Australia and Vietnam to teach film-making and drama to young people in the North-Central-South regions of Vietnam and to work as Head of Drama at Erato School of Music & Performing Arts and establish Méo DaNang Creative Centre with the purpose of supporting and teaching skills for disable people.

His cinematic and theatrical works focus on human issues and are composed in a variety of improvisational ways, typically shown in contemporary drama that he wrote and directed. Demonstrating an incomplete structure, his works evoke and elicit the actor's creativity and imagination, and bring the audience into a vague state that is mixed of conflicting feelings and thoughts. In these works, the compositions that produce improper functions, significations are inversed, shapes are dissociated, meanings are shattered have contributed to forming the relationship between audience and author by objectifying emotions and investigating the duality that develops through different interpretations.

About Tony Le-Nguyen

Tony Le-Nguyen was born in 1968 in Mekong Delta. He relocated in Australia and begun his career as a film actor in 1985. Over the past 20 years, Le-Nguyen has worked as an actor, writer, director and producer. He is currently the Executive Producer for Le-Nguyen Productions in Melbourne, Australia.

He is best known for his role as Tiger in Geoffrey Wright’s 1992 feature film Romper Stomper. He has also appeared in other television productions including: Stingers, SeaChange, Raw FM, G.P., Fast Forward, All Together Now, Embassy, Secrets, The Damnation of Harvey McHugh, Paradise Beach and Australia’s most wanted.

Between 1986 and 1987, Le-Nguyen toured with Mary Coustas in Handspan Theatre’s production A Change of Face written by Andrea Lemon and directed by Carmelina di Guglielmo. He worked on the Victorian Opera 1990 production of Madama Butterfly and performed in Theatreworks’ 1992 production of Titus, directed by David Pledger and Robert Draffin.

In May 1994, he founded Australian Vietnamese Youth Media with the support of Huu Tran and the theatre coordinator at the Footscray Community Arts Centre. The company received its first funding from the Queens Trust in 1995 to produce Chay Vong Vong, a play he wrote and directed with the Vietnamese Community in Footscray, Melbourne. The following year, this organisation received funding from the Australia Council for the Arts and the Sidney Myer Foundation to re-stage Chay Vong Vong as a fully professional production at the Napier Street Theatre, in South Melbourne. In 1998 he was commissioned by Urban Theatre Projects to write and direct “Chay Vong Vong” with the Vietnamese Community in Sydney, Australia

In 1996, he co-directed Worlds Apart with Gary McKechnie, a half-hour Television drama about generation conflict within a Vietnamese Australian family. Worlds Apart was first screened on SBS Television in December 1997.

He was awarded the Community Cultural Development Fellowship by the Australia Council for the Arts in 2000.

Le-Nguyen began teaching drama at Blackbox, Hanoi from December, 2013 and directed his first Vietnamese 30 minutes drama "Mơ Chua" (Sour Apricots) in 2015. In June 2019, he co-founded Center for Improvisational Comedy Vietnam with the purpose of training and promoting various types improv comedy, creating a platform for improv enthusiasts where they can explore their passion. Curently, he is regularly traveling between Australia and Vietnam to teach film-making and drama to young people in the North-Central-South regions of Vietnam and to work as Head of Drama at Erato School of Music & Performing Arts and establish Méo DaNang Creative Centre with the purpose of supporting and teaching skills for disable people.

Links: https://www.youtube.com/user/LeNguyenProductions

Thông tin vé

Normal Ticket

120.000 VND
Vé ngừng bán online

Student and Salon Saigon Member Ticket

80.000 VND
Vé ngừng bán online

Nhà tổ chức

Salon Saigon

Salon Saigon is a refined and hidden-away space dedicated to contemporary creation and Vietnamese culture.

It is located in a two-floor historical house (belonging to US Ambassador Henry Cabot Lodge Jr and his family, during their stay in Saigon from 1963 to 1967) in downtown Ho Chi Minh City.

Salon Saigon’s name and concept refers to the Salons (gatherings) that flourished in France throughout the 17th and 18th centuries.

Its main function is the presentation of contemporary creation and Vietnamese culture through art exhibitions, performances, conferences, screenings, educational programs, and a unique collection of tri-lingual resources available at the library.

The Permanent Collection:

Salon Saigon permanent collection is displayed on the 2 floors and comprises art pieces by acclaimed contemporary Vietnamese artists such as Dinh Q. Le, The Propeller Group, Tiffany Chung, Oanh Phi Phi,Bui Cong Khanh, Nguyen Manh Hung, Truong Tan, Hoang Duong Cam while aiming to promote Vietnamese emerging artists as well.

The collection focuses on how artists put in perspective Vietnamese tradition and heritage with current issues.

Liên hệ nhà tổ chức